
Varnostna pravila na letališčih EU
KRATEK VODNIK ZA POTNIKE
Da bi vas zavarovali pred novo grožnjo, ki jo predstavljajo tekoči eksplozivi, je Evropska unija (EU) sprejela nova varnostna pravila, ki omejujejo količino tekočin, ki jo lahko vzamete s seboj na letalo. Ta pravila veljajo za vse potnike, ki letijo z letališč v EU, ne glede na ciljni kraj njihovega potovanja. To pomeni, da mora varnostno osebje na kontrolnih točkah preveriti, če imate pri sebi in v svoji ročni prtljagi poleg drugih prepovedanih predmetov tudi tekočine. Vendar nova pravila ne omejujejo vnosa količin, ki jih lahko kupite v letaliških prodajalnah, ki so za točko, na kateri pokažete svoj vstopni kupon, ali na letalu, ki ga upravlja prevoznik EU.
Nova pravila so začela veljati v ponedeljek, 6. novembra 2006, na vseh letališčih v EU in na Norveškem, v Islandiji in Švici ter se bodo uporabljala do nadaljnjega.
KAJ JE NOVEGA?
Pri pakiranju
V svoji ročni prtljagi lahko prenašate samo majhne količine tekočin, ki morajo biti hranjene v posamičnih posodah z največjo prostornino 100 mililitrov. Te posode morate zapakirati v prozorno plastično vrečko, ki jo je mogoče znova zatesniti in katere prostornina pri enem potniku ni večja od enega litra (glejte spodnjo fotografijo).
Na letališču
Da bi varnostnikom na kontrolnih točkah omogočili lažje odkrivanje tekočin, morate:
- vse tekočine, ki jih prenašate, predložiti varnostnikom na kontrolnih točkah, da jih pregledajo;
- sleči jopič in/ali plašč, ki bosta pregledana ločeno;
- iz ročne prtljage odstraniti prenosne računalnike in druge večje električne naprave, ki bodo pregledani ločeno.
Med tekočine spadajo:
- voda in druge pijače, juhe, sirupi
- kreme, losjoni in olja
- parfumi
- razpršilci
- geli, vključno z geli za lase in tuširanje
- vsebina posod pod tlakom,vključno s peno za britje, drugimi penami in dezodoranti
- paste, vključno z zobno pasto
- mešanice tekočih in trdnih snovi
- črtalo za trepalnice
- katere koli druge snovi s podobno gostoto
KAJ SE NE SPREMENI?
Še vedno lahko:
- tekočine prenašate v oddani prtljagi – nova pravila zadevajo samo ročno prtljago;
- med svojo ročno prtljago prenašate zdravila in nujno potrebna živila, vključno z otroško hrano, ki jih boste uporabljali med potovanjem (morda boste morali dokazati, da jih nujno potrebujete.);
- tekočine, kot so pijače in parfumi, kupite bodisi v prodajalni na letališču EU, ki je za točko, na kateri pokažete svoj vstopni kupon, ali na letalu, ki ga upravlja prevoznik EU. Če ste jih kupili zapakirane v posebni zatesnjeni vrečki, te vrečke pred pregledom ne odpirajte, sicer lahko varnostno osebje na kontrolni točki njeno vsebino zaseže. (Če na letališču EU presedate na drug let, vrečke ne odpirajte pred varnostnim pregledom na transfernem letališču ali na zadnjem letališču, če presedate več kot enkrat.) Vse te tekočine lahko vzamete s seboj na letalo poleg zgoraj navedenih količin, ki jih hranite v plastični vrečki, ki jo je mogoče znova zatesniti.
Če imate kakršne koli dvome, se pred potovanjem obrnite na svojega letalskega prevoznika ali potovalno agencijo. Prosimo, bodite vljudni in sodelujte z varnostnim osebjem na letališču in z osebjem letalskega prevoznika.
Ta dokument so pripravili Evropska komisija, Združenje evropskih letalskih prevoznikov in mednarodno združenje letališč ACI Europe. Izjava o odgovornosti. Ta dokument za vašo informacijo povzema glavne sestavine zadevne zakonodaje EU in ni pravno besedilo.
Pogosta vprašanja in odgovori
1. Ali bodo nova pravila povzročala probleme na letališčih?
Avgusta so morale oblasti v ZDA in Veliki Britaniji ob pojavu nepričakovane in resne grožnje zelo hitro ukrepati, sledili so poostreni varnostni ukrepi, zato je prihajalo do zamud. Evropska komisija je imela do sprejetja uredbe dovolj časa da je proučila, kakšne ukrepe sprejeti, da bi bil vpliv na letalski promet čim manjši, hkrati pa bi se zagotovila varnost letalskega prometa. Prav tako imajo oblasti v posameznih državah članicah ter vodstva letališč in letalskih prevoznikov še dovolj časa, da pripravijo vse potrebno za učinkovito izvajanje sprejetih ukrepov ter da o tem pravočasno obvestijo potnike. Evropska komisija bo državam članicam ter združenjem letališč in letalskih prevoznikov pomagala pri obveščanju javnosti preden se bodo ukrepi začeli izvajati. Vse to naj bi pripomoglo k temu, da bo letalski promet kljub sprejetim ukrepom potekal nemoteno in da ne bo prihajalo do večjih zamud, zaradi česar pa operativnih težav ni možno popolnoma izključiti. Če že bo prihajalo do zamud, upamo, da bodo čim manjše, zagotovo pa ima večja varnost tudi svojo ceno.
2. Na katerih letih se izvajajo ti ukrepi?
Cilj ukrepov je zagotoviti varnost na vseh letih z letališč na ozemlju EU, ne glede na to, kam je letalo namenjeno in iz katere države izhaja letalski prevoznik. Vsak let iz letališč na ozemlju EU je lahko potencialna tarča teroristov, zato je na vsakem letu potrebno zagotoviti zahtevano stopnjo varnosti. Uredba prav tako zajema transferne potnike na letališču znotraj EU, vendar pa tudi določa izjeme za potnike, ki so na transferno letališče prileteli iz drugega letališča na ozemlju EU (glej vprašanje 16).
3. Kaj vse se šteje za »tekočine«?
Uredba zelo na široko določa pojem tekočine, ki jih je prepovedano vnašati na letalo, saj se za izdelavo eksploziva lahko uporabijo zelo različne sestavine. Pri nekaterih stvareh, npr. razne pijače ali parfumi, je samo po sebi umevno, da gre za tekočine, pri nekaterih drugih stvareh, npr. geli, paste, losjoni, mešanice tekočin in trdnih snovi ter vsebina razpršilcev, pa temu ni več tako. Uredba prav tako zajema vsakodnevne stvari, kot so zobna pasta, gel za lase, krema za obraz, tekoča mila, deodoranti, pena za britje ipd. Zakaj pravzaprav nova uredba zajema vse to? Tekoči eksploziv je lahko narejen iz različnih sestavin, ki so lahko v tekočem ali pol-tekočem stanju ter različnih oblik.
4. Zakaj uredba zajema vse vrste tekočin?
Z rentgenskimi napravami, ki se trenutno uporabljajo na letališčih za pregled ročne prtljage, ni možno hitro in natančno razlikovati med različnimi vrstami tekočin. Zato nova uredba zajema vse vrste tekočin, izjemoma se lahko dovoli vnos manjših količin, ki pa ne morejo resneje ogroziti varnost letala.
5. Tudi vodo?
Uredba zajema tudi vodo. Kot rečeno, z današnjimi rentgenskimi napravami ni možno hitro in natančno razlikovati med različnimi vrstami tekočin. Vendar pa to ne pomeni, da bodo potnik med čakanjem na letalo žejni, saj lahko kupijo pijače po opravljeni varnostni kontroli in na letalu.
6. Koliko tekočine je še dovoljeno nesti na letalo?
Evropska komisija se je o tem posvetovala s strokovnjaki za eksplozive, ki so zagotovili, da z majhnimi količinami ni možno izdelati eksploziva, s katerim bi se lahko resneje ogrozila varnost letala, zato je dovoljeno na letalo nesti posamezne posode (embalaže) z največ 100 mililitrov (1/10 litra) prostornine, ne glede koliko tekočine je v njih.
7. Ali ne morejo teroristi na letalo prinesti več manjših posod (embalaž)?
To zagotovo predstavlja določeno tveganje. Terorist bi lahko na letalu zmešal vsebino iz več manjših posod ter bi tako lahko izdelal dovolj učinkovit eksploziv. Zaradi tega ni določena samo največja prostornina posamezne posode, ampak tudi število takih posod, ki jih lahko potnik še vzame s seboj na letalo. Po mnenju strokovnjakov s skupno 500 mililitrov (1/2 litra) tekočine ni možno resneje ogroziti varnost letala. Vendar, pa bi bilo zelo nepraktično, če bi morali varnostniki pri varnostnem pregledu seštevati prostornino posameznih posod, saj bi to povzročalo zamude v letalskem prometu ter hkrati nejevoljo pri potnikih ter varnostnikih. Zato je predvidena druga rešitev. Ameriški strokovnjaki so s pomočjo poskusa prišli do spoznanja, da je skupna prostornina posod s prostornino 100 mililitrov, ki jih lahko spravimo v litrsko plastično vrečko, okoli 500 mililitrov. Prav tako lahko varnostnik, če je vrečka prozorna, zelo hitro pregleda vsebino vrečke.
8. Kakšna plastična vrečka je predpisana?
Uredba ne predpisuje točno določenega tipa vrečke, ampak samo določa, da mora biti plastična vrečka prozorna, z reverzibilnim načinom zapiranja ter da prostornina vrečke ne presega 1 litra. Primer take vrečke je vrečka za zamrzovanje, ki jo prodajajo v večini trgovin, stane pa okrog 10 centov.
9. Zakaj mora imeti vrečka reverzibilen način zapiranja?
Uredba to določa zaradi povsem praktičnih razlogov. Prvič, potnik lahko vrečko zapre in s tem prepreči, da bi vsebina vrečke padla ven. Drugič, pri varnostnem pregledu varnostnik vrečko odpre, če želi natančneje pregledati vsebino vrečke, ter jo po opravljenem pregledu enostavno zapre nazaj.
10. Kaj storiti, če potnik pride na letališče brez take vrečke?
Trenutno potekajo dogovarjanja na ravni evropske komisije, združenja evropskih letališč in združenja evropskih letalskih prevoznik, kako zagotoviti distribucijo takih vrečk na letališču, še posebej v začetku, ko se bodo potniki šele privajali na nova pravila. V bodoče pa bo glede na povpraševanje zagotovo moč kupiti take vrečke v vseh trgovinah, na ali izven letališča.
11. Kaj če potnik nujno potrebuje ob sebi zdravila ali posebej predpisano hrano v tekoči obliki?
Nova uredba pri omejitvi vnosa tekočin dovoljuje tudi nekatere izjeme, med drugim imajo lahko potniki pri sebi zdravila ali posebej predpisano hrano v tekoči obliki (vključno s hrano za dojenčke), vendar samo toliko kolikor potrebujejo za čas potovanja. Kot varovalko uredba določa, da mora potnik, če varnostno osebje ni popolnoma prepričano o določenem zdravilu ali hrani, dokazati pristnost zdravila ali hrane (npr. s pokušanjem).
12. Ali bodo potniki lahko še vedno kupovali tekočine v trgovinah na letališču?
Namen uredbe ni omejevanje potnikov pri nakupovanju ali uničiti trgovinsko dejavnost, vendar pa varnost ne sme biti ogrožena. Uredba ob upoštevanju varnostnih ukrepov dopušča kupovanje tekočin v trgovinah na letališču. To pomeni, da bodo potniki lahko še naprej kupovali v trgovinah na letališču in kupljeno blago nesli na letalo, kljub temu da bodo imeli pri sebi že 100 ml embalaže s tekočino (glej vprašanji 6 in 7).
13. Ali so trgovine na letališču varne?
Dostava blaga v trgovine, ki se nahajajo za kontrolo vstopnih kuponov, se podrobno nadzoruje, med drugim tudi zaradi preprečevanja kraj. Skoraj nemogoče je, da bi domnevni terorist spravil sestavine eksploziva na prodajne police, jih nato kupil v trgovini in odnesel na letalo.
14. Ali je možno, da bi nekdo zamenjal kupljeno tekočino z eksplozivom?
Obstaja možnost, da bi po nakupu potniku nekdo kupljeno tekočino zamenjal z eksplozivom. Npr. terorist bi kupljeno steklenico viskija ali parfum potniku brez njegove vednosti zamenjal z eksplozivom. Tveganje je največje pri trgovinah, ki se nahajajo za kontrolo vstopnih kuponov in pred varnostno kontrolo, ker niso pregledani niti potniki niti zaposleni na letališču. Zato uredba določa, da morajo biti tekočine kupljene v teh trgovinah v posebnih vrečkah, katere ni možno odpreti brez vidnih poškodb, npr. vrečka je zaprta tako, da se pri odprtju strga ali razpara. Prodajalci v teh trgovinah so dolžni kupljene tekočine spraviti v take vrečke in jo zapreti oz. zapečatiti. Potnik kupljenega blaga do konca potovanja ne sme vzeti iz te vrečke. Opomba: Te vrečke se razlikujejo od litrskih plastičnih vrečk, v katerih morajo imeti potniki spravljene 100 ml embalaže s tekočino (glej vprašanje 8).
15. Kaj pa trgovine, ki se nahajajo za varnostno kontrolo?
V trgovinah, ki se nahajajo na varnostnem območju omejenega gibanja za varnostno kontrolo, lahko kupijo tekočine brez kakršnih koli varnostnih ukrepov, zato ker so potniki in zaposleni pred vstopom na to območje ustrezno varnostno pregledani. Vendar pa bodo verjetno prodajalci tudi v teh trgovinah kupljene tekočine spravili v vrečke, katerih ni možno odpreti vrez vidnih poškodb, ker bo tako lažje za transfere potnike.
16. Kaj pa transferni potniki?
Kaj pa uredba predpisuje, če potnik kupi tekočino na letališču, jo odnese s seboj na letalo ter nato na drugem letališču znotraj EU prestopi na drugo letalo? V takem primeru je pomembno, ali je potnik začel potovanje na letališču znotraj EU ali v kateri t.i. tretji državi. Če je potnik začel potovanje na letališču znotraj EU, ima lahko pri sebi tekočine v skladu z uredbo, torej lahko te tekočine potnik nese s seboj na drugo letalo, če so spravljene v vrečki, katere ni možno odpreti brez vidnih poškodb (glej vprašanje 14). Če pa je potnik začel potovanje na letališču izven EU, ni nobenega zagotovila, da potnik nima pri sebi tekočin, ki bi lahko ogrozile varnost letala. Zato transfernim potnikom iz t.i. tretjih držav, ne bo dovoljen vnos teh tekočin.
17. Kaj pa nakup tekočin na krovu letala?
Če prvi let opravi letalski prevoznik iz EU, je potnikom dovoljen vnos tekočin, ki jih imajo pri sebi, na drugi let, če so le-te spravljene v vrečko, ki je ni možno odpreti brez vidnih poškodb. V tem primeru mora letalski prevoznik upoštevati varnostne predpise EU, izvajanje teh predpisov pa nadzirajo organi držav članic. Če pa prvi let opravi letalski prevoznik iz t.i. tretje države, potem potnikom vnos tekočin, ki so jih kupili na prvem letu, na krov letala, s katerim nadaljujejo pot, ni dovoljen.
18. Kako uredba prispeva k hitrejšemu in učinkovitejšemu varnostnemu pregledu?
Posledica novih pravil, da morajo biti varnostniki pri varnostnem pregledu poleg prepovedanih predmetov, npr. pištole in noži, pozorni še na tekočine. To še dodatno otežuje delo varnostnikov, zato je bilo potrebno storiti nekaj, da bi se ohranila hitrost in učinkovitost varnostnega pregleda. Znano je, da se varnostni pregled opravi in hitreje in učinkoviteje, če potnik sleče vrhnja oblačila (jakne, plašče), ki se jih nato ločeno pregleda z rentgensko napravo, kot pa če potnika skupaj s temi oblačili pregledamo s prehodnim detektorjem kovin. Enako velja, če se iz ročne prtljage potnikov odstranijo večji predmeti. Zato uredba določa, da morajo potniki pri varnostnem pregledu sleči vrhnja oblačila (plašče, jakne) in iz ročne prtljage odstraniti prenosne računalnike in večje električne naprave. To se v večini primerov že izvaja, uredba to le predpisuje kot obvezen varnostni ukrep.
19. Ali uredba določa velikost ročne prtljage?
Izkušnje so pokazale, da so rentgenske slike v debelejših torbah bolj kompleksne in operater potrebuje več časa, da pregleda sliko, saj več plasti predmetov v torbi ustvari manj pregledno sliko. Da bi se ohranila učinkovitost varnostnega pregleda, nova uredba določa največje dimenzije za ročno prtljago, povzete po priporočilih IATA, vendar ta določba stopi v veljavo po šestmesečnem prehodnem obdobju. Za večino potnikov to ne bo predstavljalo problem, saj že sedaj njihova ročna prtljaga ustreza IATA priporočilom. Tisti potniki, ki tega do sedaj niso upoštevali, bodo po prehodnem šestmesečnem obdobju uporabljati ročno prtljago, ki ustreza določbam uredbe.
20. Ali lahko letalske družbe določijo manjše dimenzije za ročno prtljago?
Uredba določa največje dimenzije za ročno prtljago, katere vnos se še dovoli na letalo, vendar pa posamezna letalska družba za svoje lete lahko določi tudi manjše dimenzije za ročno prtljago.
21. Kaj pa ročna prtljaga večjih dimenzij?
Zgodi se, da želi potnik s seboj na letalo nesti tudi ročno prtljago večjih dimenzij, ker so v prtljagi dragoceni ali lomljivi predmeti, npr. glasbeni inštrumenti. V takih primerih se dovoli vnos take prtljage na letalo, če potnik to najavi pri prijavi na let in če dovoli, da se taka prtljaga ustrezno varnostno pregleda.
22. Katera pravila veljajo za lete v ZDA?
Zadnjih šest tednov so za lete v ZDA glede vnosa tekočin na letalo že veljala podobna pravila, kot jih predpisuje nova uredba, zato se pričakuje, da bodo ameriške oblasti soglašale, da se za lete iz EU v ZDA uporabljajo samo ena pravila.
23. Kaj pa leti iz t. i. tretjih držav v EU?
Nekatere t. i. tretje države, kot na primer ZDA in Kanada, so že sprejele podobne omejitve glede vnosa tekočin na letalo. Večina evropskih držav izven EU pa bo verjetno kmalu uskladila svoja pravila s predpisi EU, kot je bil to primer pri ostalih varnostnih ukrepih (članice Evropske gospodarske skupnosti in Evropske konference civilnega letalstva). Ostale države se bodo verjetno tudi kmalu začele zavedati resnosti grožnje in bodo uvedle podobne ukrepe, kar je realno pričakovati tudi od mednarodne organizacije civilnega letalstva (ICAO).